Blognézőben: WordPress-áradat, avagy az élet apró örömei

Túlzás lenne magamat egyértelműen lustának titulálni, de nem vagyok egy pörgős típus. Az energiával való spórolás, a Lao-cei bölcs nem cselekvés *magában némán röhög* tekintetében Houtarou Oreki-hez is lehetne hasonlítani, a Hyouka c. anime fiú főszereplőjéhez. Sokszor mondtam már, hogy meglehetős technikai-informatikai analfabéta vagyok – túl sokminden az ismeretlenség homályában van számomra, ezért csak az épp elengedhetetlenül szükséges dolgokat szoktam megtanulni (nyilván az összefüggés fordítva is igaz). Ha már működik valami, akkor azt használom és nem kutatok, keresek, tanulok tovább. Ha épp polcot kell összeszerelni és falra felfúrni, vagy szobát festeni, bringát karbantartani vagy oprendszert újrarakni – akkor megcsinálom, de csak ha már muszáj. Igaz, hogy így sokszor lemaradok praktikus, kényelmes és modernebb, mutatósabb megoldásokról is.

Például eddig csak gyanakodva, messziről, idegenként tekintettem olyan kifejezésekre is, mint az RSS, Atom vagy feed. De a napokban mintha e területen is kezdtem volna megvilágosodni, annak köszönhetően, hogy az egyik bejegyzésem közzétételénél rákattintottam a ‘nézzük meg az adott kategóriánál mások mit tettek közzé’-gombra, plusz a WordPress-olvasóban rátaláltam a hozzászólások követésére és a blogkövetés szerkesztésére. Egy élmény volt! Sorolom:

Értem én, hogy ezek a dolgok manapság evidensek, de én örültem, mint majom a farkának. Vagy, mint a csecsemő a kezének-lábának, amikor rájön, hogy milyen jó móka csapkodni velük, sőt még szájba is lehet őket venni! Apró örömei ezek az életnek, de mindig izgalmasak az új felfedezések. Még számomra is furcsának hangzik, hogy ilyen általánosan ismert és használt fícsörre csak 2013 végén, közel negyven évesen találok, méghozzá a blogolásom kezdetekor, az első WordPress blogom létrehozása után. Ugyanakkor ez egy kis reménysugarat is felvillant előttem: Ugyanis az utóbbi időben egyre jobban aggaszt a közeledő kerek szülinapom. Álmomban néha az ég felé fordított arccal és felnyújtott karral süvöltöm: Mondd Uram, most negyvenen túl vége a szexuális életemneeek? Valószínűleg azért nem ennyire vészes a helyzet (legalábbis erősen remélem). És mint az előző példából látható: mindig tanulhat újat az ember, tehet örömteli felfedezéseket. Arról már nem is beszélve, hogy figyelmes hozzáállással mennyi mindenre lehet rácsodálkozni a mindennapok során, nem csak a minket körbeölelő technika részéről, hanem a természet, az élővilág (ideértve kedves felebarátainkat is) köréből is.

Szóval a friss WordPress blogbejegyzések között hirtelen a következő 4 címkére kerestem rá: anime, manga, blog, kritika. Viszonylag sok találatot is kaptam, pedig ez csak a WP-platform, egyéb blogrendszerek itt nem szerepeltek (a blog.hu-s és a blogspot-os acc-om csak ritka kommentelésre használtam, nem tudom mi arrafelé a helyzet). De ami kicsit meglepett, hogy mennyi anime-manga témájú blog van, amit nem ismertem és hogy viszonylag sok nyitott a közelmúltban. Az már kevésbé lepett meg, hogy szebbek is az én blogomnál. Voltak a blogfelhozatalban értelmesek, stílusosak, ügyesek. Sajnos az ízlésemet egyiknek sem sikerült teljesen eltalálnia – de ez nem is egyszerű feladat…

Mint írtam, a hozzászólások követésének lehetőségét is kissé megkésve – de annál nagyobb örömmel – fedeztem fel. Tényleg hasznos, hogy ha több különböző oldalra is írkálok, akkor is mindezt egy helyen nyomon tudom követni. A legnagyobb örömöt viszont a követett blogok szerkesztési lehetőségére való rátalálás jelentette! Ugyan eddig is követtem néhány WP-s blogot, de nem tudtam, hogy a többieket hogy tudnám a követendőkhöz hozzáadni. Így már pl. Ricz cimborám firkálmányait is naprakészen kézhez kapom, több más oldaléval együtt. Ez tényleg jó! Annyira örültem, hogy az AniDB új fájlait is sikerült felvenni véletlenül – ami azonnal beterítette az olvasómat ezernyi poszttal, így gyorsan le is iratkoztam róla.

Hát ennyi. Ez már olyan feed és RSS-féle, ugye? Vagy legalábbis olyasmi? A seed is sokáig idegenül hangzott számomra, most úgy látszik ismét újabb jó ismerőseim lettek. Boldogok a lelki szegények! A ‘nincsből’ sokkal könnyebb nyitottan, kíváncsian rácsodálkozni, odafigyelni, befogadni, mint a ‘minden megvanból’.

9 thoughts on “Blognézőben: WordPress-áradat, avagy az élet apró örömei

  1. Az RSS jó dolog, én is nem egy oldalt követek, és a legtöbb nem is blog. Bár részemről külön programot használok rá (ThunderBird), és az e-mailekkel együtt oda kapom az RSS-eket is. Egyszerűbb egyben látni, hogy hol van új cikk, bejegyzés, minthogy végignyitogassam a fél könyvjelzőlistám (ami többszázas tétel xD).
    Szóval nálam, a “Feliratkozás az oldalra” gomb sűrűn van használva.
    A késői ráeszméléssel meg nincs semmi gond, az ember mindig tanul valami újat. Főleg informatikai részen.

    Kedvelés

    • Na igen, a WordPress-olvasója valószínűleg nem a legjobb megoldás, de elsőre így is nagyon jólesett (az emailekkel együtt kezelés meg különösen praktikus dolognak tűnik, mert én mindig elfelejtem a mailjeimmel való foglalkozást, tekintettel arra, hogy ehhez sem használok klienst…).

      “…A késői ráeszméléssel meg nincs semmi gond…”
      Oké, de most őszintén: van olyan ismerősöd (akár IRL, akár csak netes), akiről tudod, hogy nem használ ilyen hírösszesítő, hírolvasó, hírfolyam-követő megoldásokat?

      Meg a másik: ha sok helyre feliratkoztál, akkor nem kapsz naponta vagy hetente áttekinthetetlenül sok új értesítést?

      Kedvelés

      • “Oké, de most őszintén: van olyan ismerősöd (akár IRL, akár csak netes), akiről tudod, hogy nem használ ilyen hírösszesítő, hírolvasó, hírfolyam-követő megoldásokat?”
        Persze hogy van. Mindenki maga dönti el az ízlésének megfelelően, hogy használ-e ilyen programot. És persze, van akinek nem jön be ez a megoldás.

        “Meg a másik: ha sok helyre feliratkoztál, akkor nem kapsz naponta vagy hetente áttekinthetetlenül sok új értesítést?”
        Sokat kapok, az tény. De nem átláthatatlan. Maximum 10 poszt szokott lenni egy nap az egyik oldalon, amit nézek, és az a max. mind közül. Emellett minden egyes RSS-t töröl 5 nap után / vagy 15 bejegyzés után. Így elég átlátható a dolog.

        Nekem szükségem van rá, mivel sok az RSS, és emellett 5 e-mail címem van, amiket nagyon nem szeretnék külön-külön nézegetni. Az erőforrással kapcsolatban meg… én nem vettem észre, hogy bármibe bekavarna, pedig megy egész nap.

        Kedvelés

      • Néhány nap után a gyakorlatban meg is győződhettem róla, hogy a WP-olvasó tényleg nem a legjobb: több követett oldalról csak napos késéssel kézbesít számomra híreket és van amit egyáltalán nem is jelez. Rejtély, hogy mi alapján szelektál…

        Kedvelés

  2. Én konkrétan nem használok levelező klienst az RSS-re, a böngészőimben van egy Levélfigyelő beállítva (Chrome-alapú rendszerekhez), az jelez, ha új dolog jön. De ez változhat, ha csinálnak egy normális kezelőprogramot, mert nekem a Thunderbird, Outlook konkrétan nem az: az előbbi rohadt sok helyet emészt fel és emellett leszívja a gépem erőforrásait, míg a másikban nemes egyszerűséggel nem bízok. Bár így is van 3 mail-címem, amiből 1 aktív, 1 passzív, 1 meg a csapaté . Az esetükben én átirányítást és levélmásolást használok.
    Talán mail-feed tekintetében egyedül a Creative Commons és a hazai könyvtárosok (KATALIST) levelezőlistáit járatom, plusz pár WP-s blogra vagyok feliratkozva. Blogspotnál inkább a Blogger belső vezérlőpultját nézem.

    Kedvelés

    • Na hellyel meg erőforrásokkal nekem egyelőre muszáj nagyon spórolnom – így akkor nem kell sietnem levelezőprogramokat próbálgatni.

      Egyébként úgy érzem, hogy most az újdonság ereje miatt egy ideig rá fogok szokni a közzétételeim utáni hasonló témájú bejegyzések meglesésére. Mivel túl lazán kezelem a címkéimet, így olyan posztokra és blogokra is rátalálok, amiket amúgy véletlen sem néztem volna meg. És most is találtam így egész érdekes tartalmakkal bíró blogokat. Kicsit olyan ez, mint amikor a közösségi oldalak voltak újdonságok számomra és még érdekes volt más kiteregetett magánéletébe bekukucskálni. Ami persze azért gyorsan elmúlt nálam is.

      Kedvelés

  3. Közel negyven? Én azt hittem lazán 50+ vagy! 😀
    Egyébként nem használok RSS-t, de még csak a wordpress olvasóját sem. Szeretek közvetlen lenni, és nincs olyan nagyon sok blog, amit olvasnék, így időnként megnyitom és végigböngészem mindet. Az ilyen követők amúgy is olyan személytelenek nekem. Szeretem látni egy blog dizájnját, úgy egybe az egészet. Például… itt is… milyen szép szürke a háttér! 😀

    Kedvelés

    • “…azt hittem lazán 50+ vagy…”
      Öhm… No offense: Kabbe! 😀
      Akkor maradjunk annyiban, hogy 30+ vagyok.:)

      Olvasni én is az adott oldalakon olvasom a tartalmakat, nem a hírolvasóban – de számomra hasznos, ha rám szól, hogy: Hé, új bejegyzés van itt-meg itt! Hajlamos vagyok rengeteg mindent könyvjelzőzni, aztán meg elfelejteni látogatni őket.

      Amúgy mi a bajod a szürkével? Jól megy az ötvenéves szürke kisember karakteremhez, nem? 🙂
      Oké, vágom amúgy. Szerintem is randa, de ez volt a sablon alapja. Ez a második sablonom, de eddig egyik sem tetszett maradéktalanul – nem volt kedvem még pepecselni a kinézettel alaposabban (de most, hogy izélgetsz, mindjárt kipróbálom a háttérszín-váltást – ideiglenesen, mert képötletem is van, de azzal dógozni kéne…). Meg a tartalom is erősen képlékeny volt eddig. Most egy hónap után kezdenek már talán látszódni a főbb csapásvonalak. Erősen fontolgatom még egy újabb sablon kipróbálását, bár amennyire válogatós vagyok a több, mint százból egy sem igazán az esetem (habár tucatnyival is szimpatizálok). Egyébként meg szeretem az egyszerűséget és a funkcionalitást – ráadásul eddig egyedi is volt az oldal ezzel a szürkeegér-dizájnnal, az sem egy utolsó szempont, ha unalmas és béna is…

      Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

