Guskou Budori no Denki (2012)

A 2012-es Guskou Budori no Denki animefilmre valóban rá lehet mondani, hogy unalmas. Az animenézők többségét ez riassza is el.

Másrészről ez önmagában nem mond sokat erről a filmről, mert több, más Miyazawa Kenji adaptáció is bélyegezhető (jogosan) részben unalmasnak. Pl. a Night on the Galactic Railroad-hoz vagy a Night of Taneyamagahara-hoz képest ez kis túlzással “pörgős akciófilm”. Szóval tény, hogy ez a mű is lassú folyású, lírai, álomszerű történet, a szokásos Miyazawa jellegzetességekkel, szimbólumokkal: természetközeliség, munkásmozgalmi-jelleg, buddhista tanítások, némi vallások közötti átjárás (pl. kereszténység vagy shinto felé). Interakciók technika – ember – és transzcendens között.

Összefüggő, “érdemleges” története sincs – igaz. De nem is hiányzik bele. És ez sem újdonság Miyazawa műveinek szűrrealitása nyomán. Az első harminc perce egyébként csípőből érdemel egy 6-ot, 7-et 10-ből. Aztán szilánkokra törik a sztori és nem a szilánkosság a gond, hanem az, hogy a szilánkok törésvonalait nem húzták meg erősebben, illetve a törések kapcsolódási pontjait nem éreztették kicsit határozottabban. Persze a szerző valamelyes ismeretében így is össze lehet állítani egy hipotetikus képet arról, hogy mi is folyik itt – de ez így tényleg kevés. Nem beszélve az elkapkodott végről.

A grafikáról és zenéről nem beszélnék különösebben, mert nem az a lényeg. Szép és hangulatos, de lehetne sokkal jobb és változatosabb is. Olvasható egy vélemény, mely szerint erősen eltér az eredeti regénytől. Valóban átütnek rajta a Galactic Railroad-os és a Spring and Chaos-os (életrajzi jellegű) hatások.

Összességében így én is átlag alattinak mondanám és csak Miyazawa Kenji rajongóknak ajánlanám. Viszont annyi haszna már van, hogy ha jól látom kijött a regény korábbi, 1994-es adaptációjának RAW-ja is – már csak feliratért kell szurkolni. Ilyen fejlemények mellett lehet, hogy egyszer még azt is megélem, hogy megnézhetem az (állítólagosan) első animét, amit a japánok 1960-ban leadtak a tévében – ami részben szintén Miyazawa tollából származott.

Utószó: Igen, mindenkit idegesíteni fog az “összevisszasága”, én is így voltam vele (csak én kihívásnak is tartottam). Annál nagyobb mértékben fog bosszantani, minél messzebb állnak a nézőtől a vallások, különös tekintettel a buddhizmusra. Az elején nagyon fontos az iskolában vers formájában előadott vallási tanítás – amit már a 10. perc előtt megkapunk. Ez a pár pillanat a lényege a közel két órás filmnek. Ez az alapkő. Aztán gyorsan megjönnek a fekete fellegek átvitt értelemben is és már a 30.perc előtt gyakorlatilag meghal az összes főszereplő. Legalábbis az én értelmezésemben. Ami ugyan nem klappol teljesen, de már nem vagyok hajlandó többet gondolkozni rajta, mert ahhoz rendesebben össze kellett volna rakni, jobban meg kellett volna rendezni. Szóval szerintem az ezüst létra és selyemhernyógyár után nem a valóság és képzelet közötti ugrándozás indul meg, hanem Budori újjászületéseinek körforgása. Vagy valami ilyesféle. Sajnos a buddhizmusban még a kereszténységnél is kevésbé vagyok járatos. Az, hogy a főhőst látszólag nem zavarja az egész az engem is zavart, meg az is, hogy a selyemhernyós cucc után felborulni látszott az elméletem, de aztán úgy döntöttem csak kitartok az eredeti értelmezésemnél és ezeket is abba próbáltam belepasszírozni – több-kevesebb sikerrel. A szenvedés körforgása és a “szenvtelenség” elérése amúgy is sarokkövei a buddhizmusnak – tehát megmagyarázható a dolog valamelyest. A film vége is klappol ilyen szempontból, amikor az arany kalászokkal kiszabadulunk a reinkarnáció (és ezzel a szenvedés) ismétlődéséből és megérkezünk a nirvánába. Vagy valami ilyesmi…

Bejegyzés eredeti helye és ideje: AnimeAddicts, 2013.05.05

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

