Rail of the Star: A True Story of Children

Jó anime! Értékelés szerint alulról túrtam meg annó az AA-s animelistát – így akadtam rá a Rail of the Star (O-hoshisama no Rail) c. animefimre. Is. Még senki nem értékelte, így 0-ás volt, most én erős 8-t adok rá, amit felkerekítek: így kicsit előreugrik. De lehetett volna úgy is, hogy bimanc ismertetőit nézem végig: nem egy érdekes és kevéssé ismert cuccról írt, amiért hálával tartozunk neki. Szerintem kitűnő film, de a jó vagy nagyon jó kategóriát objektive is mindenképp megérdemli.

Van vele ugyanakkor pár probléma: először is csak egy alacsony felbontású, elég ratyi minőségű vhsrip forog közkézen belőle (valaki berippelhetné a dvd-t…). Mondanom sem kell, hogy magyar felirat nincs hozzá. Szerintem izgalmas film, de családinak kategórizálnám, amit sokan unhatnak. Továbbá, bár én így is elég szépnek találtam, de az 1993 sokaknak régmúltnak tűnhet…

Ghiblikhez és Hotaru no Hakához is szokták hasonlítani, de ez csak nagyon kis részben találó (kicsit olyan, mint azok keresztezése, de más és azokhoz nem ér fel – szerintem). Az ismertető jól jellemzi, bár annyival árnyalnám, hogy szenvedés és tragédia viszonylag kevesebb benne (bár így is párásodott a szemem egyszer-kétszer) és szerintem nem is nehéz darab, teljesen könnyen követhető. Nagyon szerettem benne, hogy japán film létére a japánok által elkövetett szörnyűségekről is beszél, s minden érintett félről mutat pozitívat/negatívat egyaránt. Mint említettem nincsenek nyílt sokkoló tragédiák, hullahegyek, bombázások. Annak ellenére, hogy a háborúhoz erősen kötődik, fegyvert is alig látunk, lövés sem sokszor dördül – a háborútól meglehetősen távol maradunk. Viszont nagyon finom megoldásai vannak a filmnek, pl. ahogy gyermek először kézzelfoghatóan találkozik a háborúval, holott csak egy “apró korlátozást” kellene elviselnie, vagy a “kishúg visszatérése” vagy amikor először lépnek katonai csizmák a japán otthonba stb. Kritikaként olvastam, hogy túlságosan leegyszerűsített, lebutított, gyerekes – nos valamennyire valóban, de szerintem nem negatív értelemben, nem zavaróan, csak családi film kategória szintjén. A hátterek szép vízfestékszerűek néha, karakterdizájn rendben és az animáció is (bár utóbbi két helyen: elején ló és végén emberek futásánál kicsit valóban gyenge).

Bejegyzés eredeti helye és ideje: AnimeAddicts, 2011.06.08

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

