Rose of Versailles (Versailles no Bara)

A híréhez, elvárasaimhoz, ízlésemhez képest a Rose of Versailles első két része csalódás: jellegtelen, érdektelen, átlag alatti. Szerencsére a harmadik résztől beindul az intrika: izgalmas, érdekes, jobb lesz a sorozat. Fura, hogy a való életben ki nem állhatom ezeket a törtető, méregkeverő r*bancokat, de itt ők adják a sorozat savát-borsát, részben tőlük szórakoztató és magával ragadó igazán az anime (Dubarry[még az ilyen módon elkészített húsokat is szeretem], Polignac és Valois). Oscar mutatós csaj, de inkább csak támogató szerepű, hiába főszereplő. Az OP/ED kellemes. A grafika erősen spórolós a mozgások tekintetében (bár egy idő után vannak gyönyörű lovas attackok), de kreatív és szép megoldásai vannak – tényleg hasonlít a későbbi Utenára látványban némileg (legalábbis az első felében). Viszonylag sokszor szépek a hátterek, a kor sorozatainak megfelelően a karakterek kissé baltával faragottak, csúnyácskák. A felénél kicsit zavaró volt a karakterdizájnbeli változás – kissé átszabták a már megszokott arcokat és ekkor érkezett meg a tömény romantika is, plusz (háttér)zeneileg jobban rátérnek a történetnek jobban megfelelőkre. Viszont itt a fele után unalmas lett nekem ás gyenge, mint az eleje, sőt jobban. Hiába keverték bele még “Zorro ihlette Tulipános Fanfant/Fekete Tulipánt” is. A történelmi háttérre erősen építenek, amitől persze mindenféle spoilerezés nélkül is sejti az ember, hogy hova fogunk kilyukadni (kivétel nyilván az akinek sejtése sincs róla, hogy kicsoda Robespierre vagy Saint-Just).

A mangába (igazán mutatós shoujo) belelapozás után az tűnhet fel elsőre, hogy az anime mellőzi a humoros karakterábrázolásokat – viszont ez utóbbinak a komolyság nem mindig áll jól, többször hiteltelen benne, ahogy a gyakori drámai megoldások sem az igaziak. Összességében nálam a nagyon jó kategoriába, igazán maradandóba semmiképp nem fér be, hullámzó színvonalú, időnkénti súlyos belső logikátlanságokkal, megszámlálhatatlanul sok hibával terhelt – viszont a történelmi környezet és az egyéni sorsok, motivációk vegyítésében/szembeállításában kezdetben többször ügyes, említést érdemlő. Kb. az első 20 része 10/7 körüli nálam, aztán a következő 10 olyan 10/3-4, unalmas (szenvedtem – küzdöttem, hogy ne dobjam), majd a záró 10 része kb. 10/5-6.

Hangsúlyoznám, hogy a történelmi animék közt mindenképp említést érdemel, de nem a romantikusok, drámaiak vagy nagyon jók között (még csak a yuri vagy a cross-dressing úttörői között sem annyira)! Persze nyilván itt is érdemes lenne az eredeti anyagot, a mangát megismerni.

Junchi kifogására – “Örülnék, ha egyszer konkrétumokat is írnál és nem ezt az agyonhasznált mondatot (időnkénti súlyos belső logikátlanságokkal) újra és újra, amit jellemzően minden második anime-kritikádnál ellősz.” – reagálva:

Nem szoktam konkrétumokat írni és nem is akarok, mert nem kritikát írok, hanem csak “rövidebb” összefoglaló véleményt. Ezt a bizonyos mondatot meg sajnos nem csak minden második animénél lehet ellőni, hanem jóval gyakrabban – egyszerűen ilyen az anime ipar. Ha kritikát írnék sok konkrét példával, akkor egyrészt spoilerezni kéne egy csomót, amit nem akarok, másrészt nem tudnám ilyen kényelmesen nézni az animéket, folyton elemezni/jegyzetelni kéne, amit szintén nem akarok. De, hogy örüljél, most kivételesen írok neked néhány spoileres konkrétumot:

– pl. a nemesség – polgárság/parasztság viszonyában vannak hiteltelenül bántó részletek. Ami azért kár, mert általában elég jó történelmi hűséggel ábrázolt amúgy. Erre pl. azt állítják többször, hogy a nemesek – akik magasról tojnak a nép koszos gyermekeire – egyetlen futó utcai találkozás (jellemzően hintós száguldozás) után felismerik a “kimosdatott”, udvari ruhába öltöztetett, teljesen megváltozott polgárt, ami gyakorlatilag kizárt.
– Aztán a történet vezetésében is vannak logikátlanságok, holott alapvetően jól zajlik az anime, tekintve, hogy a valós történelemre építették. Ott van pl. Oscar szexjelenete: mint derült égből a villámcsapás, kb. semmi előzmény, egyszercsak teljesen logikátlanul bevágják. És itt nem arról van szó, hogy a szerelemben nincs logika…
– Úgy emlékszem az is zavart pl. hogy mintha modern versenyzongorának kinéző tárgyon játszott volna Oscar, aminek egyszer csembaló, másszor zongorahangja volt, ráadásul bár nem vagyok benne otthon, de a kornak és helynek inkább egy felcicomázott csembaló felelt volna meg talán, mint egy dísztelen versenyzongora.
– Aztán persze a tömeges harcjeleneteknél érthető, hogy egy shoujo-adaptációnál lesznek gondok és pl. az egész csatában mindenki csak a főhőssel foglalkozik, mondjuk ha megsérül, abbahagyva a csatát, meg hasonló baromságok – de azért ez fájó hülyeség.
– Továbbá pl. elég korán azt állítják az animében, hogy Oscar nagyon érzékeny a szegények felé, több rádöbbenése, cselekedete is ezt mutatja. Mégis ezek után sok-sok részen keresztül és a történet szerinti hosszú éveken keresztül továbbra is tojik a szegényekre, még a saját birtokán is, legalábbis a sztori semmit nem foglalkozik a korábbi történésekkel, nincsenek következményei – kivétel a legvége, a forradalom, az átállás.
Szóval lehetne még millió ilyen hibát összeszedni belőle, de nem hajtottam rá, hogy összeírjam őket, ahogy a pozitívumait sem listáztam részletesen. Amúgy az időnként szócska hivatott reprezentálni, hogy nem állandóan fennáló gondról van szó szerintem sem, illetve a főcsapásvonal azért nagyjából rendben van. Viszont ahogy a mondás tartja az ördög a részletekben csinál valamit vagy micsoda, szóval nekem szubjektíve ezek az apróbb dolgok is tönkrevágták a cuccot, vagy legalábbis kiszorították a jó élményeim közül.

Bejegyzés eredeti helye és ideje: AnimeAddicts, 2012.12.31

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s