Az Év Fája versenyről

“A masszív, nagy fák nyilvánvalóvá teszik: másképp is lehet élni. A sok rohangálás, nyomakodás, harácsolás, információhabzsolás csak az egyik stratégia. Ami nekünk a mindennapi életben számít, amiért törjük magunkat, az itt teljesen közömbös. Végtelen toleranciával viselni a hóleplet, a szelet, az esőt, a tűző napot, kutatni, szívni a tápanyagot, behegeszteni a sérülést, csak vinni-vinni előre a fakasztás–hajtás–növesztés–kivirágzás–magnevelés–levélhullatás–nyugalomba merülés ciklusait, akár több százszor is…. Ez ver fejbe bennünket, amikor megállunk egy nagy fa alatt: egy négyszázas fát megcsodálunk, egy ötszázastól elámulunk, a hatszázasok lenyűgöznek, a hétszázasok láttán pedig szép gondolataink támadnak létünk esetlegességéről és értelmetlenségéről.”
/
idézet Pósfai György: Dendrománia című könyvéből/

2010. óta minden évben megszavazzák Magyarországon az Év Fáját, meg több ország részvételével egy Európai Év Fáját is. Lehet, hogy hallottam is már róla valahol, hírekben – de nem emlékszem. Ha hallottam is nem fogott meg – valószínűleg most is azt gondolnám róla, hogy csak egy újabb hülyeség. Ráadásul most pont politikai botrányok is vannak a szervező Ökotárs Alapítvány körül. De most ezektől függetlenül vagy ezekkel együtt is megfogott engem a dolog.

Mert szeretem a fákat, erdőket, természetet, de ami itt fontosabb: szeretem a meséket, szeretem a történeteket és ebben a versenyben minden jelölt fának van egy. Persze a többség gyenge, de van egy-kettő ami megérint. Azon túl persze, hogy a szem is szívesen megpihen egy-egy jól sikerült természetfotón. Ezért érdemes felkeresni az Év Fája honlapját és Facebook oldalát. Október végéig lehet szavazni is, hogy melyik legyen a 15 magyar döntős fa közül a győztes, amely képviselhet bennünket az európai szavazáson.

Nálam most a 6. jelölt, a Dunaújvárosi vadgesztenye sztorija volt a nyerő, a fényképekkel, meg a levéllel együtt. Bár érzelmi zsarolásnak is felfogható kicsit a fogyatékosokra való alapozás, az tény. Volt még néhány döntőbe nem jutott, illetve korábbi versenyző, amely érdemes lehet említésre, nekem legalább részben tetszett, például:

Reklámok

6 thoughts on “Az Év Fája versenyről

  1. Szép képek, jó kis téma! Nekem hirtelen egy balatonboglári fa jutott az eszembe, egészen pontosan két fa, amelyeknek a törzsei teljesen összenőttek, mármint tényleg, szó szerint egyben vannak. Nagyon érdekes. A gyerekkorom Bogláron telt, de sajnos nincs róla képem, pedig valamikor jó régen még felkapott is volt a művészek számára.

    Kár, hogy a japánokra most nem tértél ki egy keveset, és az ő szeretetükre a fák iránt, ha már ők a fő témája a blognak (vagy nem? na mindegy). 🙂 Bátyám mesélte, amikor Erdélybe ment és a Gyilkos-tónál járt, akkor volt ott két japán turista is, akik meghajoltak(!) az ott lévő fák előtt. 🙂

    Kedvelés

    • “kár… japánok… ha már.. fő témája a blogodnak… vagy nem? na mindegy” Ah, ez egy jól felvezetett mélyütés volt. Vagy hátba szúrás? 🙂 Egy picit azért jogos is, igazad van! Valóban nem írtam mostanában sok japános témáról és animésről meg annyit sem… de ahogy az offtopicban is írtam úgy alakult, hogy immár két hónapja anime/manga-mentes életet élek. (Be van ugyan készítve egy-két-huszonkét japán nézni és olvasnivaló is, de valahogy mindig más tülekedett elébük.) De amúgy sosem mondtam, hogy a blogom a japánokkal vagy Japánnal foglalkozna elsősorban – azt igen, hogy animékkel és mangákkal MEG MÉG sok mással. A digitális világból hozzánk leszűrődő élményekkel! Igaz, igaz kedvem támadt írni “analóg élményekről” is – amelyeket nem is mindig kötöttem a digitális dimenzióhoz. És igaz, az animék felől érkező “olvasóim” ezt tekinthetnék tőlem “hűtlenségnek vagy hátba szúrásnak”, de… egyrészt mocskosmód lekorlátozná a “szabadon szárnyaló szellemem” a csak japán kötődésű dolgokkal való foglalkozás (már a fórumozás közben sem csak ilyen témákhoz szóltam hozzá!!!), másrészt úgy látom, hogy mára elfogytak az animés kötődésű érdeklődők a blogról! Rajtad kívül, ahogy az oldalsávban is láthatod, csak Veske vakkantott be egyet nemrég, azt is a jelek szerint (ha nem dekódoltam félre őket) csak marketinges érdekből tette. Mindenesetre Bocsánat, de ez van. Most. Aztán, hogy mi lesz?

      Egyébként ja: a sintó miatt bőven vannak természetközeli és erdőknek, fáknak jelentős szerepet tulajdonító japán animék. De ha már itt tartunk, akkor egyéb népek ősi kultúrájából, hiedelmeiből is sarjadva is, így a miénkben is…

      Gyilkos-tó… de rég jártam ott, meg úgy általában is Erdélyben. Kéne menni arra is… A hajlongás meg olyan mélyen kódolt a japán társadalomba… ráadásul nem csak külsőség, hanem mélyen belülről fakadó.

      Kedvelés

      • Nem akartam én olyan nagyot ütni! 😛 De igen, tény, hogy én az animés témákért kalandozok erre a blogra. Úgyhogy remélem, hogy a lassacskán visszatér a kedved az animézéshez. 🙂

        Most például a fordító oldalakon nagy a zsongás az őszi szezonos animék közeli rajtolása miatt. Nem hiszem, hogy bármelyik megmenti ezt a gyenge évet, de talán lesz pár nézhető közöttük. 🙂 Illetőleg szoktál újranézni animéket? Mert sokszor előfordult, hogy ahogy írod egyes animéknél: lehet rossz passzban nézted meg stb. és ezért sem nyerte el a tetszésedet. Most hirtelen példának a Neon Genesis Evangelion ugrik be, amibe szerinted tényleg nem érdemes többet belelátni? 🙂 Jó persze értem, hogy elsősorban kikapcsolódásból nézed Te is az animéket, és nem pedig kritika írás végett. De azért érdekes is lehet egy-egy anime megítélése újra így az eltelt idő tükrében.

        Kedvelés

      • Oké, tudom én! 🙂 Az igazság az, hogy az anime nézéshez már visszatért a kedvem – csak a blogolástól megy el időszakonként egyre inkább. 🙂 Meg novembertől februárig még kétséges, hogy mennyi szabadidőm lesz – vélhetően nem sok.

        Őszi szezon: a már megszokott, kb. semmi sem hoz lázba. Nézhető az talán adódik, de arra is csak pár jelöltem van a magam számára.

        Újranézés: túl rövid az életem és túl mohó vagyok, túl nagy a megismerés iránti vágyam! 🙂 Magyarul nemigen. De azért rövidfilmek és filmek esetében volt többször is. És ritkán, elvétve ugyan, de néhány réges-rég félbehagyott sorozat vagy ova esetében is. NGE: igen érdekes lenne újranéznem vagy mondjuk az Elfen Liedet is, meg még lehetne sorolni. De kicsi rá az esély. Az Evangelionba meg persze hogy bele lehet látni többet, van is benne, de nálam nem ütötte meg a “szintet”. Alapvetően az animék nagy része azért tiniknek és gyerekeknek készül – és bár egy részem örök gyermek, azért a másik felnőtt és azt is táplálni kell… Intellektuálisan és érzelmileg is (hogy nagy szavakkal dobálózzak) de akár csak a humor vagy szimpla szórakoztatás terén is.

        Kedvelés

  2. Az első képen egy ombu fa!!!! 😀 Talán éppen Buenos Airesben?
    Év fája – de szép kezdeményezés! Most hallok először róla. Eprecske története szívszorító. Még jó, hogy ő maga nyilván nem képes ilyen kontextusban értelmezni magát. Vagy hát ki tudja?

    Kedvelés

    • Azt nem tudtam, hogy milyen fa, mert az év fája Facebook oldalán – ahol linkelve volt – spanyolnak tűnő hablaty volt mellette, ami nekem kínai, comprendes? De most visszakukkantottam és ha jól láttam, akkor hol máshol is, na hol lehetne, mint az USA területén. Eprecske sztorija engem is nagyon megfogott – ha egyébként csak szimpla kegyetlenkedős-szabadulásos börtönsztori is – de itt, új, szokatlan szereplőkkel, meseszerűen valahogy mégis működött. 🙂 A fák meg hogyan értelmeznek – franc tudja. Ami ilyen sokáig él, akár több száz évig mint a fák, és nem agresszív, nem öl, a létezése lassú-meditatív – annak nem valószínű, hogy olyan hullámzóak lennének az érzelmei, mint a miénk, a gyertyát két végéről égető embereké, nem valószínű, hogy a szíve olyan könnyen elszorulna mint a miénk… De tudja fene.:)

      Kedvelik 1 személy

Vélemény, hozzászólás?

