Goldenblog: Quo vadis?

Későn csatlakoztam a digitális világ felfedezéséhez, ideértve az internetet is. A blogszférával például csak tavaly óta ismerkedek behatóbban (a Facebook pedig máig nagyrészt ismeretlen terület előttem). Így a Goldenblog rendezvénysorozat megismerése is még csak tervezve volt nálam. Most viszont hogy Árpád írt az ideiről (eredetileg azt akartam rebloggolni, de nem lehetett) és a jelentkezéséről, jó alkalom volt arra, hogy belevágjak. Szerintem ez sokszor fontos: a személyes érintettség. Az internet mellett sokszor felhozzák előnyként, hogy a tévével, újsággal, rádióval stb. szemben  elfogulatlanabb, függetlenebb. Ami így azért nem teljesen igaz… Mindenki elkötelezett valamilyen értékek, nézetek mellett – még ha nem is fizetik meg (vagy le) érte… Viszont a neten, például a fórumokon, blogokon jobban érvényesülnek a személyek közötti kapcsolatok – már olyan értelemben, hogy más az, hogy ha a tévéből hall, újságból olvas az ember valami hírt és más az, ha egy blogon olvassa, ahol egyébként is van némi interakció közte és a blogger közt. Vagyis egy “ismerőse” mond valamit. Utóbbi emberibb, jobban hozza a fonóban, kocsmában, piacon stb. megvalósuló pletykálkodások hangulatát. Persze másmilyen is bőven, vannak hátrányai is a valós, szemtől szembe zajló társalgásokhoz képest. Viszont egy nagy előnye még az anonimitás: olyan bejegyzések olvashatók blogokon, amilyeneket a gyóntató székekben sem igen hallani, még magában sem biztos hogy végig meri gondolni az ember fia vagy lánya, nemhogy egy másik ember szemébe elmondani… Ez megint nagyon emberi, nagyon intim, nagyon izgalmas, nagyon tanulságos – szeretem, megérint.

Aztán ugye ott van az internet információ gazdagsága és -szabadsága, ami külön órási falat téma és még magamban is rendbe kéne tenni, hogy is van ez. Mert egyrészről világos, hogy nem arról van szó, hogy mindenki tolvaj, aki netezik vagy megfordítva: aki tolvajt kiált, lehet hogy az tömte eddig legjobban a zsebét mások kárára. Kicsit olyan ez, mint régen: a tudás, a kultúra akkor is csak egy szűk réteg kiváltsága volt, a nagy többség nem fért hozzá, nem tudta megfizetni, nem voltak hozzá eszközei, ideje sem volt rá vele foglalkozni. Aztán idővel mégis lett “ingyenes” közoktatás, megtanulhattak olvasni a tömegek, nem kellett már minden nap látástól vakulásig gályázniuk, jutott másra is idejük. Manapság is ilyesmi van a nettel: kiszabadult a szellem a palackból, digitalizált formában mindenki elérheti azokat az élményeket (vagy legalábbis egy részüket), amelyeket egyébként nem tudna megfizetni. Persze e mellett értem, hogy az értékek, tartalmak előállítóinak is szükséges lenne fair haszonban részesülnie – de ezt sem látom át, hogyan működhetne jól. Nem is mélyedtem el a témában, nem olvasgattam róla sokat még. De azt sem hiszem hogy fair lenne annyira leegyszerűsíteni a kérdést, hogy a fogyasztó fizessen. Pont. Amikor Magyarországon ismerten egyre nő a leszakadók és szegények száma. Ők pedig bizony fizetnek is: minden hónapban mindig elköltik mindenüket, ami bizony nem sok és azon túl is adósságba verik magukat…

De miről is akartam beszélni? Ja, Goldenblog. Hát ez a verseny még érdektelenebbnek, unalmasabbnak néz ki, mint a Ki Mit Tube, pedig az is nagyon szánalmas véget ért. De a Ki Mit Tube esetében legalább a zsűrinek voltak néha elévülhetetlen benyögései, meg a kommentelőknek is. Itt viszont, a Goldenblog esetében ilyet nem láttam, ahogy visszalapoztam a kezdetekig. Az évek során sokan bírálták is a versenyt, ahogy látom ez erre az évre csak fokozódottjogosan. A korábbi évek nevezettjei között sok ismerőst fedeztem fel (többek közt Árpádot is a régi blogjával), de az egész versenyfolyamnak nem különösebben láttam értelmét, értékét, jellegét. Van lista, rajta egy nagy rakat blog linkje, arra a szokásos módon szavaznak a tömegek – amire mint tudjuk nem sokat lehet adni. Aztán a zsűri is választ, de nincs részletes, valamire való kritika, értékelés. Csak rövid helyzetjelentések: ez történt, az nyert… Nudli. Ahhoz meg hogy új, érdekes blogokat ismerjünk meg nincs szükség ilyen versenyre… Én például rendszeresen belebotlok ilyenekbe. Korábban is írtam már a blogszféra gyönyörködtető, szórakoztató, érzelemkorbácsoló és szürkeállomány szikráztató sokszínűségéről. Ezt észrevenni viszont szükségtelen a HVG. Nekem például szokásom, hogy miután közzéteszek egy bejegyzést, akkor beleböngészek a mások által írt azonos kategóriájú és címkéjű blogokba. És belekukkantok azokéba, akik előttem és utánam posztoltak. Így kevésbé ismert, őszintén csillogó gyöngyszemekre bukkanhat az ember, mint ahogy rátaláltam nemrég az Anyablogra és Kószablogra. Vagy a Minden nap más – mindennap más blogra, ami utóbbi ugyan kicsit kilóg a sorból, mert már ismertebbnek tűnik, de továbbra is egyedi és megismételhetetlen. Ugyanakkor nagyon jellemző és átlagmagyar. Emberi. Mi vagyunk. Ahogy tükröt tartanak elénk. És ez jó.

4 thoughts on “Goldenblog: Quo vadis?

  1. Ránéztem erre Goldenblogra, de (bár az sincs kizárva, hogy én vagyok vaksi) nem találom rajta, hol lehet egyáltalán az idén induló blogokba beleolvasni. Viszont attól tartok, ez is hasonlóan fog végződni, mint amit a Nők Lapja Café szervezett, ahol a receptes, cukiságos, idézetes blogok kerültek leginkább reflektorfénybe, az egyediség meg kellett a fenének. Tehát elképzelhetőnek tartom, hogy itt is sajnos a közhely fog nyerni.
    A három belinkelt blogba viszont betekintek, mostanában nekem is eszembe jutott újabb felfedezőútra indulni a blogszférában.

    Kedvelés

    • Még nem zárult le az idei nevezési szakasz, azt írják, hogy október 26. után teszik ki a teljes listát. Amiről vélhetően jó sok nevezett hiányozni fog, mert tényleg szűk lett ez a kategória-lista, mint a tű foka. Eddig csak a korábbi évekből volt lehetőségem listákat böngészgetni.

      Kedvelés

  2. Itt az első ajándék, a Goldenblogtól, nekem: Enspire (“…betekintés a kortárs művészet és design világába, legyen az hagyományos vagy digitális festészet, illusztráció, tervezőgrafika, animáció, bármi ami ötletes és érdekes, ami megmozgatja az érzelmeket, gondolatokat…”)

    Hogy ezt én vizuálbuziként (miért, ki nem?) hogy nem ismertem? És más is mondta, más miatt, de… miért nincs két életem? Vagy több? Ennyi mindent megismerni annyi sem lenne elég…

    Kedvelés

  3. Időközben közzétették a nevezettek listáját. Átlapoztam, vannak ismerősök, vannak jók… csak az érdeklődésem még tovább csökkent az ügyben. A kategóriákba való besorolás vicces lett azért, főként az eredeti indoklásukhoz képest, hogy miért lesz így.

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

