Primanima, Bucsi Réka, Oscar-esélyes animációs banda – oké, de nem a 21.században élünk?

De most komolyan: miért siránkoznak sokan, hogy a magyar nem becsüli a magyar alkotásokat és nem ismeri őket? Ha közben nem használják, nem használjuk korunk technológiáját, hogy eljuttassuk mindenkihez, amit akarunk. Vácz Péter sokszorosan díjnyertes, imádnivaló Nyuszi és Őzére (Rabbit and Deer) is másfél évet kellett várnom, hogy hozzájuthassak, megismerhessem. Ez kb. olyan, mint ami régen a net elterjedése előtt volt jellemző a ’80-as években.  Legalábbis a kijövő külföldi filmekre – azok jutottak el a tévébe olyan 1,5-2 év késéssel. De halvány emlékem szerint a magyar alkotások hamarabb… A magyar animációnak is csak a régi híréből akarnak megélni? Nem lenne fontos, hogy minél többen megismerhessék a kortárs, sikeres darabokat?

Sokszor érzem azt, hogy öreg vagyok ehhez a felgyorsult világhoz, az egyre újabb és újabb technológiák megismeréséhez, megtanulásához. De ez speciel kivétel. Itt szerintem mi magyarok vagyunk lemaradva a világtól, a technológiai lehetőségektől. A tévében leadott japán rajzfilmeket például Nyugat-Európában vagy Amerikában már a vetítés másnapján sokszor hivatalosan is meg lehet nézni streamelve. Nem hivatalosan pedig világszerte bárki letöltheti magának ugyanilyen gyorsan. Jó, a független rövidfilmes alkotások esetében a japánokat sem olyan könnyű megismerni, de azokból meg gyakran jelentetnek meg gyűjteményes kiadványt és ez után gyakran szintén kölcsönkérhetővé válik a netes jószomszédságban is. Nekünk magyaroknak meg mostanában szinte csak a rövidfilmek maradtak, ha hazai animációról van szó. Miért nem hagyják, hogy ezeket megismerhessük? Mármint úgy értem, hogy nem csak a budapestiek… Miért kell mindig újra felhívni a figyelmet, hogy az ország lakosainak nagyobb része még mindig nem ott lakik és nem tud eljutni a valóban rengeteg, széleskörű és kielégítő pesti programokra?

Itt volt például most ez a Primanima animációs fesztivál Budaörsön, okt. 28-tól nov. 1-ig. Az öt napos programra elővételben 2,5 ezer jó magyar forintért lehetett venni előrendelésben bérletet, ami tök jó ár. De ezért vegyek ki szabadságot, hagyjam itt a családomat és keressek valami szállást fent Pesten még plusz költségért? Nooormális? Vagy tényleg nem számít a vidék? Persze azért zárójelben megjegyezhetjük, hogy amennyi dolgom van mostanában, még akkor sem valószínű, hogy el tudtam volna menni rá, ha pesti vagyok. Főként a kora délutáni-, délelőtti programokra. Vagy itt van ez az Anilogue animációs fesztivál, ami mindjárt kezdődik és minden évben nyálcsorgatva nézem a programját. Esélytelen, hogy részt vegyek rajta, ezért maximum utólag próbálhatom netről, részben “illegálisan” bepótolni a néznivalókat. Holott fizetnék is értük! Annak idején az Egon és Döncit is megnéztem moziban, csak mert magyar volt. Jófejségből, patriótaságból, támogatásként. Basszus, technikailag ott tartunk, hogy itt ebben a poros kis-nagyvárosban, Szegeden, ami már-már a Balkánon van, láthattam volna New Yorkból a Metropolitan Opera élő közvetítését! Akkor mi a rákért nem lehet kitalálni valami működő rendszert arra, hogy a nehezen hozzáférhető, csak – döntően külföldi – fesztiválokon vetített audiovizuális  kultúrkincseinket lehessen streamelni ide a szobámba? Nem értem én ezt.

És nekem ne jöjjenek azzal, hogy mindent el akarunk lopni, csak torrentezünk és semmiért sem vagyunk hajlandóak fizetni! Hülyeség! Épp nemrég számolgattam, hogy régebben, gyerek- és fiatalkoromban mennyit költöttem egyénileg vagy menyit költöttünk családosan újságra, magazinokra, hírekre, színházra, koncertekre, mozira, kiállításlátogatásra, VHS-re, DVD-re, kazettára, filmekre, zenére – és mennyit költök most, mennyit költünk a saját családommal. Meg is lepődtem, mert most havonta rendszeresen jóval többet költök! Mert a lényeg az, hogy ezeket hogyan, milyen csatornákon érem-értem el. Régen sem nagyon jártunk el sehova és mostanában sem – mert nincs lóvé, ebben nincs változás, a kiadásokban sem. Viszont, míg anno csak tévé, meg rádió előfizetésünk volt, még VHS- vagy DVD-lejátszót is elég későn vettünk – addig most ezeken felül itt van az internetelőfizetés is. Az egy asztali PC már rég úgy is kevés, hogy a gyerekeknek már okostelefonjuk van. Így pont annak a küszöbén állunk, hogy kéne venni min. még egy laptopot. És így bizony, ha mindent összeadok, jóval többet költünk, mint anno. Úgyhogy elmehetnek a jogvédők a picsába, ezekkel a tolvaj-szövegekkel. Nem az egyszeri felhasználok, nem az egyszerű emberek a tolvajok! Tőlünk minden rohadt forintot elszipolyoznak így is, úgy is. És mégsem élünk nagy lábon, csak húzzuk az övünket itt is-ott is és igyekszünk nem kilógni a takarónk alól.

Na, kicsit elragadott a hév… És még finom voltam és nőies… Szóval: úgy jutottam el ehhez az egész gondolatmenethez, hogy már régóta hallok Bucsi Réka animációs rövidfilmjének, a Symphony No. 42-nek (kedves művésznő!!! címválasztás???) a nemzetközi sikereiről. Most pedig a Primanima kapcsán hallottam tán először, hogy 2015-ben Oscar-díjra is esélyes lehet, mert beválogatták a közé a 10 rövid animációs film közé, amelyből januárban majd kikerül az 5 Oscar-jelölt. És erre azért bőven büszkék lehetünk! Tudom, hogy sokan nem tartják már sokra az Oscar-t, de akkor is. A közel hatvan válogatott, eleve többszörösen elismert rövidfilm közül bekerülni tíz közé, úgy hogy a tíz szinte kivétel nélkül angyolszász: döntően az USA, illetve a Brit-szigetek és Kanada adja a versenyzőket… Az nem semmi azért. Főként, ha figyelembe vesszük, hogy mostanában milyen a magyar-amerikai diplomáciai viszony – örülhetünk, hogy nem üzentünk még hadat (megint) nekik… Egy holland árválkodik ott rajtunk kívül, ha nem számoljuk a kanadait, aki félig dán. Szóval a Nyugat-Európától keletebbre fekvő világot mi képviseljük!

Jelenleg csak az ex-Disneys Glen Keane Duet-jét tudtam megnézni a tízből, de azt egyszerűen, gyorsan YouTube-on:

Nem rossz. Érdekesség, hogy a tízből talán pont a Disney stúdió Feast-je az, ami egyáltalán nem keltette fel a figyelmemet… A maradékból Rékáén túl nagyon érdekelne az amerikai animáció fenegyerekének,  Bill Plymtonnak a műve is (Footprints), az ő munkáit régóta kedvelem – de ebből még trailert sem találtam. A The Dam Keeper meg azzal hívja fel magára a keleti animációi kedvelőinek figyelmét, hogy a rendezője, Daisuke Tsutumi Miyazaki Hayao unokahúgának a férje, a vezető animátora pedig az az Erick Oh, akivel nemrég a Laterna Magicának köszönhetően volt szerencsém alaposabban megismerkedni. De amitől legjobban felizgultam, az Daisy Jacobs The Bigger Picture című animációs örömfilmezése/ bátorsága/ kísérlete/ kreativitása/ szabadsága – nem is tudom, minek nevezzem… Tűkön ülök, hogy erről többet tudjak, belőle többet láthassak!

19 gondolat “Primanima, Bucsi Réka, Oscar-esélyes animációs banda – oké, de nem a 21.században élünk?” bejegyzéshez

  1. Egy filozófiát (és persze etikát!) tanító egyetemi tanár mesélte, hogy mikor Franciaországban egy Auchanban(!) volt és talált ott egy Leibniz könyvet az egyéb akciós művek és DVD-k között, amelyhez itthon nemhogy lefordítva, hanem még idegennyelven sem lehet hozzájutni, akkor azt szépen kilopta onnan. Még csak drága sem volt, de fel volt háborodva, és eldöntötte, hogy csak azért sem fizet érte. Büszkén mesélte, én meg büszkén hallgattam. Persze megérne egy misét ez a történet. Nagyon kényes dolog ez.

    Ahogy önvédelemből én is hajlamos vagyok azt gondolni néha – mikor megszólal a lelkiismeretem egy-egy film, vagy anime letöltése után -, hogy a fenébe: én mint “félázsiai” suttyó jogosan lophatom a dekadens Nyugat szellemi termékeit, amennyiben a neten meglelem azokat.
    Valamikor sokat jártam moziba például, most is szívesen mennénk megnézni az új Nolan filmet (http://www.imdb.com/title/tt0816692/?ref_=nm_flmg_wr_1), de lassan jönnek az “ünnepek” és fontosabb lenne egy jó stratégia, hogyan vészeljük át a lehető legolcsóbban. Szóval alig várom, hogy letölthessem… ciki, de ez van. 🙂

    Aztán persze én ugyancsak messzire élek a fővárostól. És ezt most megint úgy jegyzem meg, mintha sajnáltatnám magamat. Ez nagyon nem szép, de hát kihoztad belőlem, és még jól is esett! 😛 Jól belenyúltál a témába, hogy mennyire szerencsétlen helyzet, hogy ez az ország egyetlen nagyvárosból + a vidékből áll. 🙂

    Kedvelik 1 személy

    • Azért vidéken is van sokminden, de az a világvárosi pezsgés, ami Pesten van az természetszerűleg nem is lehet meg. Ezért kérdem én, hogy miért nem használják a modern technikát ott ahol lehetne. És ott ami lehet, hogy “nemzeti érdek” is, hogy ilyen nagy szavakat használjak. Nézd meg Umát, már nem is érdeklik a magyar dolgok. Beidegesedik.xD És tök érthető! Én is sokszor vagyok így vele.

      Kényes dolog ez az egész persze, nagyon – de nem egy misét érne meg, hanem egy egész mise-sorozatot…

      Én csak azt mondom, hogy például a közszolgálati tévének meglehet, hogy nem a Fidesz (vagy az épp aktuális kormánypárt) seggének fényesre nyalása lenne a feladata, meg az, hogy a magyarok előtt még jobban leégesse saját magukat, hanem pölö a kultúra terjesztése, amihez a filmművészet is hozzá tartozik, melynek bármily meglepő az animációs rövidfilmek bizony részei. Főként az ilyen fiatal, feltörekvő, sikeres rendezőket kéne felkapni. Értem én, hogy az alkotóknak is meg kell élni valamiből, de most döntsük már el hogy mit akarunk? 1.) Azt hogy a magyarság nagy része úgy mint Uma, szarjon a magyar animációra és mint magaskultúra meg művészfilm terjedjen és legyen sikeres szűk körben? vagy: 2.) A magyar tévében újra legyen magyar animáció és a magyar emberek ismerjék, szeressék és legyenek büszkék rá? Szóval én tolnám a magyar közszolgálati tévében is ezeket, de ezerrel!!! De tegyük fel, hogy ez nem megy manapság, csak ugatnak Orbánék is a nagy büdös magyarságtudatról, de a zsé a fontos nekik, nem ez. Ismétlem: csak tegyük fel, nem vádolom őket semmivel!xD Szóval lóvét akarnak: mondom valami kis pénzért tegyék ezeket elérhetővé a neten streamelve vagy mittudoménmilyen technikai megoldással. Vagy itt vannak ezek a digitális tévéadások- és szolgáltatók. Mindegyikben van már videótéka. 500 pénzért tudok átlagban kölcsönözni egy több, mint egy órás filmet, de százért egy huszonperces sorozatrészt, mint mondjuk a Süsü vagy ingyen nézhetem mondjuk a Mindentudás egyetemének részeit. Jó oké, tegyék fel pénzért ezeket a magyar animációkat, akár mondjuk egy százast is kiadnék most azonnal Bucsi Réka filmjéért. Vagy tolhatnák őket csomagokban, szekciókban, mint a fesztiválokban szokták, tömbösítve.
      Annyi lehetőség lenne… De nem, inkább üldögélnek a kibaszott elefántcsonttornyukban! És nyilván nem Bucsi Rékára, meg a többi alkotóra haragszom!!! Ők járnak szarabbul, mert ők ugyanolyan csórók, mint mi nézők! Valahol valakinek csak jól kell járni ebben a … rendszerben, de az száz, hogy azok nem mi nézők vagyunk és nem is az alkotók…

      Kedvelés

      • Igen, igen, abszolút egyetértek! Főleg úgy felháborító mindez, hogy 80 milliárdot kap a köztévé, és szinte biztos, hogy nem a nézők művelésére, szórakoztatására fogják elkölteni, hanem a seggnyalási technikáikat mélyítik majd el vele.

        Én egyébként nem nagyon nézek tévét, ha érdekel valami azt online keresem meg inkább. Tehát ja, millió lehetőség lenne a mai világban. Ha már itt tartunk, akkor például a magyar nyelvű könyvekből sem ártana minél többet és többet digitalizálni. Persze tudom, tudom ez már-már Istenkáromlás…

        Uma pedig sajnos utánam írt, nem tudtam az életérzését időben felvenni. 😀 Egyébként “likeolnám” a hozzászólását, de nem tudom. 🙂

        Kedvelés

        • Azért ha nem vagyunk vakok be kell vallanunk, hogy a köztévé kultúrára, művelődésre, oktatásra stb. is költ bőven! Igazából az a baj, hogy a komolyabb, kritikusabb, elgondolkodtatóbb műsorokra, művekre nemigen kerül sor – nyilván népszerűbb is a felszínesebb, bulvárosabb irány, meg azért azt is megértem, hogy nem szeretné a királyi tévé, ha a “parasztok” gondolkodni és látni is megtanulnának, mert netalántán akkor még megkérdőjeleznének a fennálló rendszerben is dolgokat… Tehát jöhet a kultúra, de csak a rózsaszín mázba csomagolt szeretlek Magyarország (ami önmagában még jó is lenne, csak kiegyensúlyozatlan), kritika az meg csak azzal szemben, aki kritizálja a kormányt…

          “… könyvek digitalizálása…”
          Erről Ricz tudna többet beszélni, de úgy tudom haladgat azért…

          “…likeolnám…”
          Megtetted!:) Amúgy csak a WordPressbe való bejelentkezés után engedne gombokat nyomkodni, pl a. like-t. Nem kell hozzá blog, csak egy account/fiók/profil- mittudodém hirtelen, hogy itt hogy hívják. De ezért nem érdemes regisztrálnod, mert valószínűleg hamarosan leveszem innen a blogról a hozzászólások tetszikelését (ha nem baj…). Látod hogy próbálgattam ezt is, azt is a blogon – ez is csak egy ilyen próba. Igazából lehet, hogy zavaró, ha azt nézegetjük, hogy most melyikre hsz-re nyomtam lájkot, melyikre nem. Lehet, hogy csak tüskéket szúr ez is előbb utóbb belénk. Bár nem tudom… Más blogokon láttam, hogy itt-ott kint van ez az opció és a hozzászólók esetleg egymás hozzászólásait is lájkolják. Bár ők általában mind eleve bloggerek – ők meg úgy is tudnak lájkolni ha nincs kint az oldalon, mert a WordPress-olvasóból lehet. Tényleg: azt viszont nem tudom, hogy más olvasó-program támogatja-e ezt a funkciót, mert nem használok. De mindegy is nagyjából. Bloggerek közötti kommunikációban én is használom a hsz-lájkot, ugyanúgy, mint a bejegyzés lájkolását: ha már nem akarom folytatni a párbeszédet, de egyetértésem jeléül nyugtáznám a partner utolsó hsz-ét, akkor csak nyomok rá egy lájkot bólintásképp.
          Szóval: szerinted maradjon vagy menjen?:)

          Kedvelés

          • Nos, tulajdonképpen én likeolom, ha likeolnak, szeretem, ha szeretnek stb! 😀 De sosem fordult meg a fejemben, hogy összedőlne a világ, ha éppen nem kap valamelyik hszem. 🙂 Illetve én valóban nem fogok ezért profilt regelni, hogy adhassak, bocsi.
            Viszont hasznos, pontosan azért, amit írtál, hogy ne kelljen mindig válaszolni, mert lehet jelezni, hogy “célba ért” az üzenet. Szóval nem tudom, neked kell eldönteni.

            Kedvelik 1 személy

  2. Én ilyenkor örülök, hogy ilyen otthonülő típus vagyok.
    – Nem szeretem már a magyar dolgokat. Szinkron, fordítás, ilyesmi. Néha sikeresen összehoznak valamit, de többségében elcseszett mind. Gondoljuk csak a filmcím fordításokra.
    – Nem szeretek nagy tömegbe menni. Kis tömegbe se. 6 ember már bőven sok társaság nekem.
    – Elvagyok én vidéken, amúgy se szeretem a fővárosunkat.
    – Úgyse tudnak olyat kitalálni még évekig itthon, ami engem is érdekelne annyira, hogy kimozduljak.

    Az ilyen letöltöm vagy megveszem vitába most nem megyek bele. Amúgy letöltöm, mert ahogy én akarom megvenni, úgy nem jelenik meg itthon. Ennyit a jogvédőkről. (Akik egyébként is összenyálazhatják az alsófertáji kilövőállásomat.) Mert a kiadásaim nagy része úgyis az ő zsebükbe megy ilyen-olyan címen. Meg mások zsebébe.

    Meh… majdnem bemérgesedtem. Most inkább megyek szürkezónás animációt nézni, ha már FRISSEN kijött. xD

    Kedvelik 1 személy

    • Uma… beszarok neked, azt ugye tudod?! 😀

      Magyarországon MINDENKI letölti. Nem arról van szó most, hogy én vagy te vagy más szubkult kockák. Nem. A jogvédők családja, akik pofáznak arról, hogy milyen szemét tolvajok vagyunk, a rendőrök, akik adott esetben nyomoznak utánunk, az ügyészek, akik megvádolnak, meg a bírók is akik elítélnek, mert nemtom mit találnak a merevlemezeden. Az övékén is ott van az! Legalábbis erre kell következtetnem abból, amit látok magam körül. De persze ettől lehetne a és kellene is a témával foglalkozni és próbálni változtatni. De nem ebből a hazug, álszent álláspontból…

      “Mert a kiadásaim nagy része úgyis az ő zsebükbe megy ilyen-olyan címen. Meg mások zsebébe.” No igen, erről van szó.

      Kedvelés

  3. Én a kecskeméti művészmoziban néztem a Frank című Michael Fassbenderes filmet (nagyon hangulatos volt) és még előtte levetítették Bucsi Réka Symphony No. 42-jét (mi bajod a címválasztással? :D), szóval “véletlenül” láttam, akkor még nem volt ennyire felkapott, úgyhogy nem tudtam mi lesz belőle, de azt kell hogy mondjam, hogy elképesztően jót szórakoztam azon az 5-6 percen, egy órán keresztül is néztem volna ezt a hülyeséget 😀
    Egyszerű, elvont humorú néhány másodperces szkeccsek, szóval gyakorlatilag semmi érdemleges kapcsolat, semmi megfogható történet, ráadásul még üzenete se volt, csak ha nagyon megpróbálunk belemagyarázni valamit, viszont tetszett, szórakoztató volt (az animációról nem nagyon tudok mit mondani, nem vagyok nagy szakértő, de nem volt formabontó, voltak ötletes megoldások, de biztos volt ez előtt is sok hasonló). Nem tudom hogy ez ér-e egy Oscart, nem szoktam gyakran kisfilmeket nézni, csak ha elkalandozok youtubeon nagyritkán, vagy valaki linkel (mint például te a junkheadet), szóval nincs összehasonlítási alapom, viszont van egy kisfilm, ami jobb volt mint Bucsi Rékáé, nem tudom Oscar jelölt-e vagy ilyesmi, nem néztem utána, de az biztos hogy az én szememben ezé a fődíj: The Missing Scarf (http://vimeo.com/107395294), nem tudom láttad-e, csodálkozok is hogy kevésbé ismert, mint a Symphony No. 42.

    Kedvelés

    • A címválasztással? Tök jellegtelen, semmitmondó, összekeverhető. A kereső Haydn-t, meg Mozartot dobja – oké szeretem őket, de most nem ők érdekelnek. Hanem Réka, ő csinosabb is, mint a halott muzsikusok!xD Meg különben is, ha illegális letöltést vagy online megtekintési lehetőséget keresnék, akkor nehezebb dolgom van egy ilyen címmel. Persze ilyen csúnyaságot miért is tennék, nem teszek.

      Engem a Nyuszi és Őz is csak azután kezdett érdekelni, hogy híres lett, előtte nem is tudtam róla. Igen, most láttam utólag, hogy a Frank előtt vetítették, de ha lenne egy időgépen (először is nem telefonfülke formájú kéne, hanem inkább egy olyan kocsi, mint a Vissza a jövőbe filmekben volt) és visszamehetnék az időben oda, amikor még játszották a Frankot, meg előtte a rövidfilmet – akkor sem ülnék be rá. A Frank lehet, hogy jó, de engem nem érdekelt és nagyon korlátozott az a keret, amit ilyen mozis huncutságokra el tudunk költeni. És igaz hogy nagy rajzfilmfanatikus vagyok, de annyira nem, hogy több mint 1.200 pénzt kiadjak egy kevesebb, mint 10 perces rövidfilm megnézéséért, ami lehet, hogy nem is tetszene. Az animációja a trailer alapján nagyon kevés – de nyilván itt nem is ez a lényeg.

      Én magam nagy rajongója vagyok az animációs rövidfilmeknek, ez a Missing Scarf cím is mintha ismerős lenne… de ahogy belenéztem meg kellett állapítanom, hogy nem ismerem. Ha jól látom ez volt egy éve hasonló helyzetben, mint most Bucsi Réka filmje – és most került fel nemrég róla a netre teljes hosszúságú videó. Magyarul türelmesen várhatok tovább és reménykedhetek, hogy egyszer, talán egy év múlva megnézhetem ezt a nyavalyás rókás-szimfonikus agymenést…

      Szóval a Missing Scarf: az a minimalista látvány, amit én nem szeretek. Brrr, kiráz tőle a hideg. Ha csak úgy belefutok ki is nyomtam volna egy perc után. És milyen kár lett volna! Köszi, hogy linkelted! 🙂 Még lehet, hogy újra is nézem pedig ritkán csinálok ilyet! A Maci a vége felé OLTÁRI, ahogy a kisfilm befejezése is!xD Jó volt – de ahogy látom ez sem jutott be a hivatalos Oscar-jelöltek közé, csak az előszobájába.

      Kedvelés

  4. Én most csak a Budapest központúságra reagálnék egy 100-150 éves programjavaslattal.

    1. Ki kell jelölni egy fél tucat várost, amelyet a jövőben kiemelten fejlesztenénk.
    2. Budapest költségvetését egyre növekvő mértékben csökkenteni kell, és ezt az összeget az új nagyvárosok fejlesztésére kell fordítani.
    3. Ki kell telepíteni Budapestről a nagy múzeumokat és kulturális létesítményeket. A csökkenő létszám arányában csökkenteni kell a színházak és mozik számát.
    4. Ki kell építeni az ország határával nagyjából párhuzamos körvasutat és körsztrádát.
    5. Ki kell telepíteni Budapestről minden termelő üzemet.
    6. A Nagykörút – Kosztolányi Dezső tér – BAH csomópont – Széll Kálmán tér – Margit körút vonalon kívüli területeken e lakosság létszámcsökkenésével arányban csökkenteni kell, majd ezek elnéptelenedése után meg kell szüntetni a tömegközlekedést.
    7. Budapest maradék területe csökkentett feladatú és jogú kormányzati feladatot látna el, illetve idegenforgalmi feladatot kapna. No és persze ezek ellátásához szükséges bérlakásos terület is szükséges, lehetőleg a jelenlegi lakóépületek felhasználásával.
    8. Az idő folyamán kb. félmilliósra nőtt városok kőré új közgazdasági területeket kell meghatározni helyi parlamenttel és kormánnyal.
    9. A budapesti országos kormányzati szervek elvesztenék törvényhozó és hatalmi jogosítványaikat, illetve egy elnöki hivatal felügyelné az alábbi területeket:
    a. Pénzügy
    b. Külügy
    c. Hadügy
    d. Ifjúságvédelem és oktatás
    e. Alkotmánybíróság
    f. Legfelsőbb bíróság
    g. Országos rendőrség (a helyi bűnügyeket meghaladó bűnesetek vizsgálatára.)
    h. Országos projektek és törvényjavaslatok kidolgozása
    i. Népszavazások lebonyolítása
    j. A népszavazáson elfogadott törvények szövegtervezetének kidolgozására, amit újabb népszavazás fogad, vagy utasít el. A népszavazáson elfogadott törvényt csak újabb népszavazás módosíthat, vagy helyezhet hatályon kívül.
    10. Az elnök népszavazással bármikor, egyszerű többséggel népszavazással leváltható, vagy tíz évente újraválasztható.
    11. Budapest elnéptelenedett területei rekultiválásra kerülnek.

    Persze ennek semmi köze az animéhoz.

    Kedvelés

        • Ferenc: itt animéről, mint japán animációról nem is volt szó. Ugyanakkor egyet kell értsek tulokossal: a japánok ebből a programjavaslatból, meg a megvalósításának történetéből olyan disztópikus sci-fi rajzfilmet rittyentenének, hogy csak na… 😀 Lenne benne jó sok dráma, konfliktus, intrika, halál, háború, elnyomás, lázadás… Ami csak szem szájnak ingere…

          Kedvelés

    • Érdekes javaslat…
      De te budapestiként egyet is értenél egy ilyesmi programmal? Elméletben legalábbis az irányával? Mert nekem olyan nagyon felülről jövő ide-oda telepítős szaga van, ami történelmileg rossz emlékeket idéz itt a környékünkön, akármelyik szomszédunk felé tekintünk. Költöztettek sokfelé embereket erőszakkal különböző elképzelések mentén – nem is olyan nagyon rég, meg pl. Romániában kifejezett divatja volt ezeknek az erőszakos településrendezéseknek, bár kissé más formában.

      Egyébként ahogy itt is mondta a többi vidéki, én is úgy vagyok vele: nem is vágyom komolyan Pestre, szeretek itt élni vidéken! Kéne a francnak, hogy az otthonomat is nagyobbra, nyüzsgőbbre duzzasszák! Meg azt sem szeretném pl. hogy Budapesttől pénzt vonjanak el vagy megnyírbálják! Így messziről is szeretem a fővárosunkat és büszke is vagyok rá (Te csodás… meg stb.) bár tudom, hogy van ott is sok gond… Mindennek nyilván van előnye, meg hátránya is, annak is hogy az ember a fővárosban él vagy vidéken. A központosításnak, az erőforrások koncentrálásának is van haszna, kell az is – csak közben nem szabad megfeledkezni a perifériáról sem.

      Szóval ilyen átfogó nagy programból én a gyakorlatban csak rosszat várnék… Elsősorban persze azt, hogy mindenféle építési-, átalakítási- cég-cápák lenyúlnának egy csomó pénzt és mivel Magyarországon vagyunk, így az elmélettől a gyakorlat a lehető legmesszebb kerülne. Az egész nyilván végül legkevésbé szolgálná az átlagemberek, meg az ország érdekét. Én inkább ilyen kisebb gyakorlati lépéseket tudnék elképzelni, mint amit itt is felvázoltam egy apró részproblémára, azok talán megvalósíthatóak lennének és működhetnének félresiklás nélkül. Persze ettől függetlenül szeretek én is nagy elméleteket gyártani, meg filózni rajtuk, nagyot álmodni… 🙂 de asszem gyakorlatban jó lenne, ha az apróbb pici, gyakorlatias változtatásoknál maradnánk.

      Kié/kiké volt ez a programjavaslat amúgy?:) Megjegyzem a körsztráda, körvasút nem lenne hülyeség – de ahogy Magyarországon mennek ezek az építkezések gazdaságilag… Azzal is elégedett lennék, ha városokon belül lehetne tengelytörés nélkül közlekedni, mondjuk a felújított úton – legalább a felújítást követő télen és tavasszal. De errefelé már ez sem mindig megy sajnos… Vagy mondjuk nem lenne szinte egész napos utazás az országon keresztbe haladás, igen az nem lenne rossz…

      Kedvelés

  5. Azért nem nagyon mutatják be nagy nyilvánosság előtt a magyar művészkék filmjeit, mert kibukna hogy a legtöbb szinvonala a béka segge alatt van, és még állami pénz is ment rá. Ez a Nagy Magyar Disznajszoccializmus.
    Meg kibukna hogy a legtöbb köldöknézős bölcsészálmodozás, és félnek hogy a sok buta magyar (akiknek a pénzéből készült) nem értené meg a “magasművészetet”.
    Ezért csak maguk között mutogatják ezeket, fesztiválokon meg ilyesmiken, ahol csak a saját klikkjük, haver, rokon nézi meg.
    Ilyen egyszerű.

    Kedvelés

Hozzászólás